Business&Luxury Magazine

Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü

Garenta ve ikinciyeni.com Genel Müdürü

"EMRE AYYILDIZ"

• 2020 otomobil satışları açısından zor bir yıl oldu. 2021 yılında satışlar nasıl olacaktır?

Otomotiv sektörü genel anlamda 2020 yılına umutlu başladı. Sıfır otomobil pazarında yılın ilk iki ayında geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 90’lık büyüme görüldü.

Bu yılın ilk iki ayı ikinci el otomobil pazarı için de oldukça verimliydi ve 1,5 milyondan fazla ikinci el otomobil ve hafif ticari araç satışı araç gerçekleşti. Salgının etkisiyle mart, nisan ve mayıs aylarında satış anlamında bir daralma yaşansa da normalleşme adımlarının atılmaya başlandığı haziran ayı itibarıyla ikinci el otomobile olan talep yeniden oluştu, hatta haziran ayında yaklaşık 950 bin adet ikinci el otomobil ve hafif ticari araç satılarak ay bazında rekor kırıldı. Tabi burada devlet desteğiyle sunulan kredi fırsatlarının da etkisi oldu.

Tüm olumsuzluklara rağmen sıfır otomobil pazarının yılı 800 bin adetlere yakın seviyelerde satış gerçekleştirerek kapatacağını düşünüyorum. İkinci el otomobil pazarında ise ülke olarak oldukça önemli bir yere sahibiz. 2019 yılı verilerine göre Türkiye, dünyanın en büyük beşinci ikinci el otomobil pazarı konumunda bulunuyor. İkinci el otomobil ve hafif ticari araç pazarında, 2020 yılı sonu itibarıyla 2019’daki satış adedinin geçileceğini düşünüyoruz. 2021 yılında da döviz kurunun stabil seyri ve en önemlisi tüketicilerin düşük faizli kredilere yani finansmana erişiminin sağlanması piyasanın en önemli önceliklerinden olacaktır.

• En çok hangi tip araçlar satılıyor?

Tüketicilerin finansmana erişebildiği ve uygun ödeme koşullarının olduğu ortamda hem sıfır hem de ikinci el araç satışında artış yaşanıyor. Yine de daha ekonomik olarak tanımladığımız B ve C segment ikinci el araçların satışları diğer segmentlere göre daha yüksek. Şanzıman ve kasa tipi olarak ise otomatik şanzımana sahip olan araçlar ve son yıllarda giderek popüler hale gelen SUV’ların daha fazla ilgi gördüğünü söyleyebilirim.

Tam dijital alt yapıyla hizmet verdiğimiz ikinciyeni.com platformumuzda da sektöre paralel olarak B ve C segment araçların daha fazla satıldığını söyleyebilirim. 2020 yılında ikinci el otomobil fiyatlarının yüzde 42 artması da tüketicileri daha ekonomik araçlara yönlendiriyor.

• Elektrikli araç modellerine sizin bakış açınız nedir?

Otomotiv markalarının neredeyse tamamı elektrikli otomobil geliştirmek için çalışmalarına hız verdi. Hemen hemen her markanın en az bir elektrikli aracı var. Özellikle Avrupa’da 2021 yılında emisyon oranlarına sınırlama getirileceği için bu konu daha fazla önem kazandı. Diğer yandan çevre hassasiyeti toplumlar nezdinde de oluştu. Yakın gelecekte elektrikli araçları daha sık göreceğiz. Ülkemizde de TOGG’un yollara çıkmasıyla birlikte elektrikli alt yapıya uygun düzenlemeler hız kazanacaktır. Bunun kiralama sektörüne de etkileri olacağını düşünüyorum.

Elektrikli araçların yanı sıra bir diğer önemli gündem maddesi de ulaşımın geleceği. Özellikle büyükşehirlerde ulaşımda toplu taşıma çözümlerinin yetersiz kaldığı, Covid-19 salgınıyla birlikte toplu halde seyahat etmenin riskler barındırdığı da ortaya çıktı. Bu anlamda araç paylaşım modellerinin gelecekte daha fazla tercih edileceğini öngörüyoruz. Türkiye’de de MOOV markamızla sektör lideri olarak araç paylaşımının gelişimi için tam dijital alt yapımızla geliştirme çalışmalarına devam ediyoruz.

• Yerli otomobil sektöre neler katar?

Yerli otomobilin üretilecek olması hem sektörümüze motivasyon kaynağı olacak hem de teknolojinin gelişmesine katkıda bulunacak. Bununla birlikte her üretim sürecinde olduğu gibi önemli bir ekonomik değer de oluşturacaktır. Gerek çalışan gerekse de tedarikçiler kapsamında istihdam sağlayacak ve ekonomik kalkınmaya destek olacaktır. TOGG’un satış anlamında da ilk piyasa çıkacağı tarihten itibaren yoğun bir ilgiyle karşılanacağını düşünüyorum.

• Araç kiralamadan sonra MOOV ile dakikalık araç kiralama konusunda sektöre yeni bir soluk getirdiniz. Talepler nasıl? Tüketici MOOV’a alıştı mı?

MOOV ile araç paylaşım sektöründe yüzde 85 pazar payıyla lider konumda bulunuyoruz. Geleceğin ulaşım çözümlerinde paylaşımlı araçların önemli bir yeri olduğunu düşünüyoruz.
Serbest dolaşımlı araçlarla (istediğin yerden kirala, istediğin yerde kiralamayı sonlandır) hizmet verdiğimiz MOOV, tam dijital alt yapısı ve müşteri odaklı yaklaşımıyla MOOVER olarak tanımladığımız kullanıcıları tarafından çok sevildi ve iki yıl gibi kısa bir sürede 2 milyon defadan fazla kiralama sayısına ulaşarak önemli bir başarıya imza attı.
Araç paylaşım modeliyle MOOVER’ların seyahat ihtiyaçlarını temassız şekilde ve salgın döneminde en çok ihtiyaç duyulan sosyal izolasyon kurallarına göre yapmalarını sağlayan MOOV, bireysel araçların trafiğe daha az çıkmasını motive ettiği için çevreci bir yaklaşım da sunuyor.

MOOV’un başarısının en önemli kriteri MOOVER’ları dinlemek ve tam dijital alt yapısıyla onlara en hızlı ve en uygun çözümü geliştirmek diyebiliriz. MOOVER’lardan aldığımız geri dönüşler bu anlamda bizim için yol gösterici oluyor. 700 araçla başladığımız MOOV yolculuğunda filomuzu üç kat arttırarak şu anda İstanbul’un yanı sıra İzmir ve Ankara’da hizmet veriyoruz.

MOOV hizmetimizle çevreci bir ulaşım modeli de sunuyoruz. Yapılan araştırmalara göre paylaşımlı araçların kullanımıyla araç başına 4-7 ton arası CO2 salınımının engellendiği görülüyor. MOOV’da 2 milyon defadan fazla kiralama gerçekleştirerek yaklaşık 12 bin tonluk CO2 salınımının önüne geçtik.

• Dijitale yaptığınız yatırımları biliyoruz. Koronavirüsle birlikte dijitalin önemi bir kez daha ortaya çıktı. Bu alanda yatırımlarınız devam edecek mi?

Dijitalleşmede gerçekleştirdiğimiz ilkler ve bu alana yaptığımız yatırımlar salgın döneminde kullanıcılarımıza oldukça avantaj sağladı. Covid-19 salgınıyla birlikte anılan “yeni normal” döneminde de dijitale yatırımlarımızı artırarak sürdüreceğiz.

Tam dijital bir hizmet olması sayesinde kimseyle temas etmiyorsunuz. Sözleşmeden araç kiralamaya kadar tüm süreç dijital, paraya dokunmak bile yok çünkü kredi kartınızı üyelik sırasında sisteme yüklüyorsunuz. Kiraladığınız araçla sosyal izolasyon sağlıyorsunuz ve böylece ulaşım ihtiyacınızı da teması minimuma indirerek gerçekleştiriyorsunuz. Periyodik olarak dezenfekte ettiğimiz araçlarımızla sosyal izolasyon sağlayarak ulaşım ihtiyacınızı karşılayabiliyorsunuz. Salgın sonrasında da izolasyon hassasiyetinin devam edeceğini düşünürsek paylaşımlı araçların daha fazla tercih edileceğini öngörüyoruz.

MOOV’da dijital alt yapımızı sürekli olarak geliştiriyoruz. Son olarak uygulama üzerinden sunduğumuz radar hizmetini geliştirerek; vites tipine göre ve gelecek tarihler için de radar hizmeti sunmaya başladık. Bu sayede MOOVER’lar, istedikleri tarihe radar kurarak kendilerine 250-1500 metre arasında mesafedeki araçlar bulundukları yere geldiğinde haberdar olabiliyor. Uygulamaya eklenen filtreleme özelliği sayesinde araçların yakıt miktarı, vites ve kasa tipine göre filtrelenmesini sağladık. Fiyatlama sürecimizi de geliştirdik ve 15 dakikalık fiyatlandırmamıza ek olarak, belirli bir seyahat programı olan kullanıcılarımız için avantajlı süre paketleri ekledik. MOOVER’lar böylece 3 saat, 1 gün, 3 gün, 5 gün ve 7 günlük süre paketlerini kiralamanın başında satın alarak avantajlı fiyatlardan yararlanabiliyorlar. MOOVER’lardan aldığımız dönüşlerle dijital yatırımlarımızı geliştirmeye devam edeceğiz.

İkinci el araç sektöründe kılavuz niteliğinde olan markamız ikinciyeni.com markamızla faaliyete başladığımız ilk günden bu yana ilkleri gerçekleştiriyoruz. ikinciyeni.com markamızla 2014 yılından bu yana online açık arttırma yöntemiyle ikinci el otomobil satışı gerçekleştiriyoruz. Türkiye’de bunu uygulayan ilk marka konumundayız. Müşterilerimiz, bize duyduğu güvenle satın aldıkları otomobile görmeden tamamen dijital kanallar üzerinden sahip oluyor.
Yeniliklerimize 2020 yılında da devam ettik. Yine Türkiye’de bir ilki gerçekleştirdik ve platformumuz üzerinden satılan ikinci el otomobillerin noter satış tutarını sitemizi ziyaret eden herkesle ücretsiz olarak paylaşmaya başladık. Uzun zamandır sunduğumuz lojistik hizmetimizle salgın döneminde fark yarattık. İkinci el otomobil satın alan herkese diledikleri takdirde satın aldıkları aracın istedikleri adrese lojistiğini sağladık.

Araç sahipleri platformumuz üzerinden sunduğumuz yenilikle araçlarını kullanırken de satabiliyor. Otomobilini ikinciyeni.com üzerinden sergileyerek satmak isteyenler, araçları satılana kadar 500 km daha kullanabiliyor. Aracını hızlıca satarak nakde çevirmek isteyenler için ise bayilik sistemini hayata geçirdik. Yeni uygulamaya başladığımız bayilik sistemiyle dijitaldeki gücümüzü fiziksel ortama taşıyoruz. Kasım ayında ikinciyeni.com platformuna bayilerimizi dahil etmeye başladık. Bayilik sistemiyle birlikte aracını ikinciyeni.com’dan satmak isteyenler platform üzerindeki yapay zeka temelli Carwizz uygulaması vasıtasıyla araçlarına değerleme yaptırarak bayilerimize araçlarını hızlıca satabiliyor. Ücretsiz olarak çalışan Carwizz uygulamasında satıcılara araçlarının modeli, yılı, kilometresi, değişen parçaları gibi bazı bilgiler sorularak aracın ortalama değeri belirleniyor. Carwizz üzerinden anında araçlarının ortalama piyasa değerini öğrenen satıcılar bayilere yönlendiriliyor ve son bir değerleme yapılarak araçlarının satışlarını hızlı ve güvenli bir şekilde yapabiliyorlar.

İkinci el otomobil sektöründe referans nokta olarak gösterilen ikinciyeni.com markamızda da müşteri memnuniyeti odaklı çalışmalarımıza hem dijital hem de fiziksel ortamda devam edeceğiz.

• Son dönemde ikinci el fiyatları, birinci el fiyatlarını yakaladı. Önümüzdeki dönemde otomobil fiyatları nasıl olacaktır?

90’lı yıllardan bu yana uluslararası piyasalara entegre bir ülke konumunda bulunuyoruz. Birçok sektörde maliyetler döviz kuru dalgalanmalarına göre belirleniyor. Tabi otomotiv de bundan bağımsız değil. Bununla birlikte satışları etkileyen bir diğer önemli kriter ise faizler. Aslında otomobil fiyatları kadar kredi faizleri de satışları etkiliyor. Faizler yüksek seyrettiğinde tüketici finansmana erişemiyor ve satış adetleri düşüyor. Bunun en güzel örneğini normalleşme adımlarının atılmaya başlandığı haziran ayında getirilen faiz indirimleri döneminde gördük. Haziran ayında neredeyse 950 bin, temmuz ayında ise 872 bin adet ikinci el otomobil ve hafif ticari araç satışı gerçekleşti ve bunlar şu zamana kadarki rekor satış adetleri olarak öne çıkıyor.

Döviz kurundaki artış sıfır otomobil fiyatlarını doğrudan etkiliyor. Sıfır otomobil fiyatlarına endeksli olarak ikinci el otomobil fiyatları da artıyor ancak burada döviz kurundan daha önemli olan finansmana erişim. Tüketiciler finansmana başka bir deyişle uygun faizli kredilere eriştiği sürece otomobile olan talebin devam edeceğini düşünüyorum.

0 Yorum

Cevapla